July 4, 2009

Wanita & Air mata


Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya, “Mengapa ibu menangis ?” “Kerana ibu seorang wanita”, kata sang ibu kepada anaknya. “Aku tidak mengerti wahai ibuku “,kata anak itu. Ibunya hanya memeluknya dan berkata, “Dan kau tak akan pernah mengerti “. Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, “Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan ?” “Semua wanita menangis tanpa alasan “, hanya itu yang dapat dikatakan oleh sang ayah. Lalu anak laki-laki itu membesar menjadi dewasa dan tetap ingin tahu kenapa wanita menangis. Lalu si anak laki-laki ini bertanya kepada tuhan, “Mengapa wanita begitu mudah menangis ?”

ALLAH s.w.t berfirman :

“Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia;namun harus cukup lembut untuk memberi kenyamanan. Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang sering kali datang dari anak-anaknya. Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah,dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh. Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan , bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya . Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalan dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya. Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suaminya tanpa ragu. Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bila mana ia diperlukan. Kau tahu, kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakan, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat di mana cinta itu ada.

6 comments:

shinigami3000 said...
This comment has been removed by the author.
Syafuan said...

really2 great entry...

now i know why...

skyahaya said...

BEST n3 ni..wat ak touching~

Anonymous said...

hehehe...in other words,senjata wanita adalah air matanya...tp ak xsuka btoi time pak dia jawab jwpn anak dia..."wanita menangis tanpa alasan"...hello...there MUST be a reason why woman cry tau......btoi x jah? *wink wink*

sk_yahaya said...

betul..betul..ingt kita sja2 nk teriak..kn?kdg2 kalo jari snri luka kita xteriak pon..tp kalo tgk sapa2 yg kita syg or dekat dgn kita sakit or something bad happen,kita yg tlg rs tu kat dia smpi kita nk menitiskan air mata...kan kirah?

Anonymous said...

yup....huhuhu...windu sama kamu jah....teringat zaman dolu2...huhuhuhu.....