November 8, 2011

Bread pudding in the making :) Now, it’s done :p

Tengok lebihan roti gardenia yg hampir2 tamat hayat, tak sampai ati nak buang, Dah lama dalam ati nak buat puding roti, tapi tak sampai hajat, sbb barang tak cukup or malas sgt nak buat…Hihihi…godek2 internet, jumpa la resepi utk buat puding roti, tapi banyaknyer dorang bakar dalam oven, tapi I chose to traditionally bake the pudding…guna api je….Hihi….Mak cakap, dulu2 arwah tok suka la buat, tapi kali nie aku pulak nak cuba buat. kalau dulu, makan macam tu je kan, kali nie aku buat dengan vanilla sauce lagik..western la sgt…tapi, not bad la, it still taste good walaupun vanilla sauce tu tawar plak….Hihihi…

100_1571

Mak cakap koyak2 je roti tu, aku je gatai tangan nak potong elok2…hihihi…Roti nie aku rendam dgn susu cair ( nak ganti dgn susu fullcream pon takpe). Aku guna 8 keping roti je + rendam dgn 1 tin susu cair. Rendam for about 30 minutes…At the same time, mix telur, butter & gula. Bila dah kembang, masuk 1 sudu tepung jagung + esen vanilla…Esen vanilla nie nak bagi wangi & boleh hilangkan bau hanyir telur…And then, bila dah siap mix, tuang je atas roti berendam tadik….macam nie…..

100_1575

Nak bagi sedap, letak la kismis….beli kismis kotak dah le….sama je rasanyer pon….hihi….Bekas tu aku gris dgn butter supaya tak melekat, tapi takde maknanyer, melekat gak…tapi masa tengah masak tu, bau dia wangi yang amat….masa tengah masak, naik tinggi, tapi bila dah sejuk, cesss, kecut pulak…kecik je jadinyer….Dan, ini end result utk resepi kali nie…bread pudding with vanilla sauce…fefeeling western sekejap :p

100_1579 Aku makan masa panas lagik, memang heaven sangat rasa…..Bukan tekan lif, naik sendirik, tapi ni aku ikut based on recipe, tapi alhamdulillah, 1st attempt jadi jugak….vanilla sauce pon jadik jugak, cuma mula2 tu tawar…so, the next day, aku tambah icing sugar dalam 2 tablespoon, baru la rasa manis sket…tapi, benda nie takleh makan banyak2, cepat muak, sbb 2-2 tu too creamy…kalo makan sket2 ok la…hehehe…selamat mencuba

 

P/s- sendat perut makan daging, why not makan non-meat food kan..hihi….tapi, im not going vege pon this whole week…. :p

2 comments:

Mrs. Ady Firdaus said...

tahniahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...aku punya x sedap pon.

aKHaNuSYaNa said...

cedapnyer !!!!
ble nk jamu kami?