February 13, 2009

Aduhai Valentine








2 hari nak valentine`s day…Kat bulletin board(kat depan lift school) banyak aku tengok flyers utk roses la (dah le mahal), cupcakes le utk dihadiahkan sempena valentine`s day..alahai, seronoknye kalau dapat cupcakes yg comey dari someone yg admire kat kita…tapi kan tak payah nak tunggu sampai 14.2 utk bagi kat someone yg kita suka, kalau dah suka, bagi je la,apsal lak nak tunggu sampai 14.2…aduyai….nak jugak sambut Valentine`s Day….

Then , tiba2 je aku interested nak tahu macam mana boleh wujud valentine`s day nie, so aku pon search la Valentine`s day history and i found something yang aku leh share dengan hampa sume....


Valentine history

(Source: Buletin At-taqwa(9), majlis fatwa negeri Selangor)


Terdapat 3 pendapat asal-usul valentine

Pendapat 1
Valentine’s Day bermula semasa pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti bagi orang Juno ratu kepada dewa-dewa dan dewi-dewi Rom. Hari berikutnya iaitu 15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisi bagi masyarakat Rom di mana pada malam pesta tersebut, nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama di dalam bekas itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.(nie la perkara2 yang menghampiri zina)

Pendapat 2
Pendapat kedua menyatakan pada 14 Februari 270 Masihi, St. Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270M). Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom banyak terlibat di dalam peperangan. Menyedari hakikat itu, St. Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia. Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan diheret, yang akhirnya dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 Februari dalam tahun 270 Masihi. Bagi memperingatinya sebagai symbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St. Valentine sebagai upacara keagamaan(dalam islam takde pon upacara macam nie kan).

Pendapat 3
Pendapat ketiga mengatakan Valentine’s Day diambil daripada nama seorang paderi yang paling berpengaruh pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu St. Valentine yang status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope. Apabila St. Valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal protestan sewaktu kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan seorang Paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan, lebih-lebih lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin. Tindakan St. Valentine yang mengambil keputusan berkahwin dengan pasangannya itu telah menimbulkan rasa murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu menetapkan 14 Februari sebagai Hari Kekasih untuk St. Valentine sendiri.

3 pendapat berbeza untuk sambutan yang orang sambut Cuma 1 hari....perlu ke sampai nak create pelbagai cerita untuk “mempromosi” valentine? Aduhai valentine....kalau kita tengok sekarang, ramai yang excited sambut valentine, ada yang nak kahwin time valentine, konon sempena hari kekasih le waktu paling sesuai untuk kahwin...ye ke? Adakah dengan kahwin di hari valentine day boleh jamin kebahagiaan rumah tangga hingga akhir hayat?

Dalam islam, kita tak digalakkan, atau dengan perkataan yang lebih jelas, haram menyambut valentine sebab itu budaya barat..

“Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan dari pada amalan kami maka ia akan ditolak.”
( Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Nak memberi dan menerima kasih sayang, tak perlu tunggu valentine`s day sebab dalam islam pun kita memang dah disuruh untuk menyayangi sesama saudara seislam kita...so, hari2 pon kita boleh sayang orang sekeliling kita kan...family kita, kawan2 kita, jiran2 kita, even binatang pon kita perlu bagi kasih sayang sebab binatang pon makhluk ciptaan ALLAH...tapi yang penting sayang yang paling utama pada ALLAH s.w.t...

Lastly, aku quote nie dari buletin At-taqwa Majlis Fatwa Negeri Selangor

“Amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam”.

No comments: