February 23, 2009

Exam PTD (21 february 2009, 9am-4.15 pm)

Alhamdulillah, lepas dah exam, neves walaupun hampeh tak studi lgsg...bila time ngadap internet je, laen yang aku bukak,niatnye nak tgk pekeliling...tapi,laen yang aku keliling....at last, p exam without any preparation...bukan le sbb xnak studi for the exam, masalahnye aku nie bukan peminat sejarah...lagi2 sejarah Malaysia (aiyak, boleh kah digelar rakyat Malaysia lagi??)....dolu2 masa form 4/5 yang aku suka sangat nak belajar, Europe revolution, sangat interesting....nape ekk,ntah le...

Berbalik pada exam, ada 5 section...

Section 1 –pengetahuan am
Section 2 –esei bahasa melayu
Section 3 –esei bahasa inggeris
Section 4 –penyelesaian masalah
Section 5 –tatabahasa dan pemahaman


Dalam byk2 section diatas, aku paling suke...hmm...hmm..takde yang aku suka pon,suma pon main tembak je jawab...soalan yg aku tak expect akan keluar...wuuwuwu~

Section 1

Q. diantara negara berikut, negara manakah yang tidak pernah dijajah oleh British ?
a. zimbabwe
b.trinidad and boga
c. mozambique
d. tak igt
e. lagi le tak xigt....

mana le aku nak tau region sebelah sana, tak penah belajar pon masa sejarah dulu..yang aku belajar, negara yang dijajah British,yang tak pernah dijajah,eden tak amek port le....wawawa....
soalan nie pulak a bit confusing le, tak tau yang mana 1 betul....maen tembak je...yang penting jawab....

Q.

pulau pinang
melaka
sabah
sarawak

Negeri-negeri berikut tidak mempunyai kuasa sultan, siapakah yang menjadi ketua agama islam bagi negeri-negeri tersebut?

a. Tak igt...
b. Yang Di-Pertuan Agong
c. Yang Di-pertuan Negeri
d. Perdana Menteri
e. Majlis Raja

Aku confuse antara B & C...aku pon da tak igt aku letak yang mana....nie la padahnye kalau tak minat sejarah Malaysia....

Section 2

Section nie kena buat esei, so pandai2 le nak goreng ayat...yang penting 300-500 patah perkataan telah aku lepasi...
Ada 3 tajuk, tapi aku berkenan betul nak pilih kesan penerokaan kawasan tanah tinggi dan lereng bukit....maybe sebab ada idea and example yang aku leh letak macam tanah runtuh kat Bukit Antarabangsa, Highland Tower, penerokaan hutan secara haram di Hutan Loging Kelantan and kat area Kuantan...OK le kot section nie...

Section 3

For this section, I have to write an English essay...topic yang aku pilih adalah security cameras or known as surveillance....some people saying that security cameras invades their privacy, so is that true? Hehehe…lebih kurang gitu le soalannye..aku disagreed dgn statement tu sebab surveillance nie banyak kegunaannye sebenarnya…Cuma kalau kita misused baru le jadi kes2 yang tak sepatutnye…

Section 4

Section yang aku paling...adeh, hampeh betoi...dah le bagi 40 soalan kira2, masa pulak 45 minit...mati2 igt leh pakai kulat2tor (calculator), rupa2nya tak leh pakai pon...kena la pakai kaedah tangan dan kaki untuk mengira peratusan....nasib le soalan tak susah sangat...OK2 je la...

Section 5

Section nie soalan paling sikit, tapi bagi artikel, mak aiihh…dah le berjela guna ayat yang aku sendiri tak berapa nak paham…Cuma ada satu soalan I taken from this section yang aku rasa kelakar….

Ada 1 peribahasa yang ada dalam artikel, then soalan tu suruh cari dari jawapan peribahasa yang sama maksud…nie antara jawapan yang ada…(peribahasa tu aku dah tak igt)
a. Bagai itik pulang petang
b. Bagai belacan dikerat dua
c. Tak igt…
d. Bagai mencurah garam ke laut
e. Tak igt….

Sejak bila yang belacan jadi peribahasa, personally aku rasa macam ada yang tak kena, tapi mana la tau kot2 memang wujud peribahasa belacan tu…aduyai…belacan ohh belacan….
Masa tamat untuk section 5 nie kol 4.05 PM, tapi disebabkan tak tahan dengan kepanasan exam hall tu, aku keluar awal 10 minit kot…huk3…lepas nie tunggu le jawapan lulus ke gagal exam tadi, kalau lulus, 1 step further nak jadi PTD, tapi kalau fail, bukan rezeki lagi…cuba lagi lain tahun….ngeee~

3 comments:

Unknown said...

huhu...tuk negeri2 dlm mlysia ni yg x bersultan yg di pertua agong la yg akn jd ketua agama islam...

Nursakirah said...

eden lupo....dah lama tnggai sejarah form 5...ishh3...xpe la..dah lepas pon..pasnie tnggu result je....

TheShida said...

redha saja...