October 23, 2011

Merah, cik tipah, claudia, pak tam, meme, meme II, scoty & samad :)

Itu antara nama2 kucing2 yg aku pernah bela. The latest one is samad aka scoty. The first one is merah. Arwah tok panggil kucing tu merah sbb bulu dia kaler oren. Apa la kaitan oren dgn merah kan. Masa bela si merah tu, aku baru tadika kot, ada orang bagi, arwah tok memang nak bela kot, so, itu la first time aku bela kucing. Dari anak, sampai la dia mati eksiden. Wuwuwuwu. Aku ingat lagi pagi tu, masa aku nak pg tadika, baru je keluar pagar, dia ikut, tapi dia nak melintas, tapi ada kereta laju, terus langgar dia. Mati on the spot jugak. Wuwuwuwu….Arwah tok la yang amek dia tanam depan rumah.

Lepas tu, agak lama sket, ada la kucing mana datang ntah, singgah umah, sebab selalu sgt bagi makan, dia pon melekat jadi kucing rumah, tapi dia tak tido kat umah, dia tido kat luar je. Seingat aku, dari aku kecik sampai la aku masuk sekolah menengah, banyak jugak kucing yang aku bela, tapi sama ada hilang atau berhijrah tak balik…

Tapi, nama2 kat atas tu, di antara kucing yang aku paling sayang & paling aku igt :)

Cik tipah

Takde gambar sbb masa tu tak mampu lagi nak beli camera. Tapi seingat aku, aku jumpa cik tipah dekat kawasan umah jugak. Masa tu aku & mak keluar dinner, masa dinner kat luar tu, nampak la cik tipah nie. putih gebu, mata biru, hidung cokelat gelap, jenis kucing siam. Dia sangat la comel masa tu, aku pon saje gatai panggil dia, dia pon ikut kami balik…Honestly, sangat sopan, takkan meow selagi dia tak lapar. What a good cat!!! Tapi, since dia tu betina, keje dia asek beranak. dekat 5-6 kali beranak. Tak larat nak jaga aku pon. Tapi nasib baik la dia ibu yang baik.

 

Claudia

Batch pertama anak cik tipah adalah claudia. Hehehe…She such a pretty kitten, tak tau la ayah si claudia nie kucing jantan mana, tapi claudia antara kucing aku yg paling cantik :) Claudia tu sempena nama pompuan jahat dalam citer pangako sayo, citer pilipino yang aku & mak suke sangat2 tengok. Tapi claudia nie hidup sekejap je, sbb dia mati makan racun…Wuwuwuwu…Masa tu aku nak pegi keje kilang (budak lepasan spm, standard la time tu keje kilang), aku cari dia tak jumpa pon, masa nak keluar pagar, nampak dia dah keras tepi jalan. Sepanjang jalan aku nak pegi keja, aku menangis teresak2, sampai kena ketuk kepala ngn mak sbb menangis beria..Wuwuwuwu…

Pak tam

Pak tam adalah batch kedua legasi cik tipah. See, aktif sungguh cik tipah nie…Pak tam nie, sebelah putih, sebelah itam, tapi yg banyak nyer itam, sebab tu la panggil pak tam. Dah mak nyer cik tipah, apa salah panggil anak pak tam kan :) Pak tam nie hensem sbb ada tompok kecik kat hidung dia, ala2 tahi lalat, tapi bukan lah, itu memang tompok kaler itam. hehehe…Ekor lurus, tapi, nie pon jenis kaki rayau, dah besar, jumpa betina cun sket, ilang berumah tangga.

Meme

Tak silap aku, batch terakhir cik tipah. Nape meme? Dulu, aku suka tengok citer kantonis, adik perempuan in cantonese is mei mei. Tapi, nak bagi mudah nk menyebut, aku panggil meme je. Yang nie pon, jumpa jantan, ilang ke mana ntah…Dah mcm biskut, kejap ada, kejap takde. Kalau ada pon, sebab nak makan, kalau tak, ilang, bayang pon tak nampak. Hampeh. Meme legasi terakhir cik tipah, sbb cik tipah mati sakit jantung. You think it funny? Hehehe, betol la. Cik tipah antara kucing yg aku bela paling lama. I think 4 tahun kot. Ke-tua-an cik tipah jelas dekat bahagian dalaman mulut dia bila gigi taring dia dah gugur, bukan patah okes, tapi gugur. So, bila dia makan tulang atau anything yg agak keras, siap lah, kiri kanan kepala dia mengunyah…Hehehe

Meme II

Meme II nie sedara aku bagi. Putih gebu, walaupun dia hakikatnyer jantan, aku tetap panggil meme. Sbb masa tu tak terpikir nak bgi nama pon kat dia. So, lekat la nama meme walaupun dia jantan. Hehehe….Tapi, nasib la tak jadi pondan, masih lagi jantan sejati. Wiwiwiwiwi. Ok, masa nie, dah upgrade, aku pakai hp nokia, 6600, atau nama komersialnyer hp sabun..hehehe…Ni la meme II yang dimaksudkan. Yg nie pon dalam kategori kucing obesiti, tengkuk tak nampak dah…Asek makan tido je kejanyer…Keje umah malas nak buat…. :P

 Image(665)

Tengkuk xdak, mata sepet =.=”

 

Image(677)

  Dia sangat la putih gebu. Kalah aku. hehehe. Masa pindah umah flat lagi la, tak boleh nk keluar p mana2, asek memerap dalam umah, lagi double bersih la dia. Tapi, dia pon tak lama sgt ngn aku, sbb masa aku pg KL utk seminggu, tinggal kat umah sedara, masa tu dia dah bau tanah, bau kucing betina lain, bukan main galak lagi la dia. Panggil balik, tak mau dah. Bila ajak masuk umah, dia masuk utk makan, pastu meroyan nak keluar. 1 lagi perangai busuk dia, suka berdendam, kalau aku marah atau pukul dia sket, esoknyer, siap la, beg laptop aku kena pancut…Choi la meme II nie…Tapi, aku rasa sekarang dah di alam lain kot, dah tak jumpa pon dia….wuwuwuwuw

Scoty aka samad

Nie yang paling baru & paling unik. Buas tak kena tempat. Panjat langsir, main cakar sofa, ikan goreng tak makan, ayam hanyalah ayam KFC, berlagak nak mampus. Tapi, on the good side is, dia sangat manja dgn aku. Tambah2 bila aku balik keje, wah, bukan main sondol. Tido sekali tau…Tapi, kadang2 je la, sekarang dah pandai tido kat atas almari. Bukan main lagi…Tapi, dia la boyfie aku sekarang. Hehehe….Meh tengok, perkembangan dia dari mula aku amek sampai skrg. Dan, dia pon spesis obesiti jugak. Kalau duduk, memang tak nampak tengkuk dah. Yang nampak, lapisan dagu…Adoyai….. =.=”

100_0340 Masa amek nie, ada tulang & kulit je

100_0466

Nie lepas sebulan dia stay dengan aku. Membesar bagai singa. makan tido je keje.

100_0789 

Di antara spot dia paling suka. Laundry basket pon boleh…

100_0798

Laundry basin pon boleh jugak

 

100_0471

Atas mesin jahit pon bolehhhhhh

 

100_0565 

Tepi laptop pon bolehhhhhhhh

100_0723

Penyibuk time orang nak buat keja, pon boleh

100_0858

Atas almari pinggan mangkuk poooooooooooon boleh!

100_1333

Masa di pet hotel. Padan muka kena tinggal…Hihihihi :p

 

.

.

.

.

.

Dan, gambar paling latest, samad tanpa tengkuk =.=”

100_1473

Pelik la aku tengok gambar nie. Mata samad macam juling.Hahahaha

100_1486

See, how fat he is……Takpe, aku tetap sayang dia :) Semoga dia terus membesar dan setia menjadi boyfie aku :)

onion16

 

Image1099

Peneman setia masa aku marking paper student :)

Image1101

Kesian, penat menolong aku finalize markah student :p

 

 Image1046(1)

One of my fave pic of him. Kucing saya pakai stukin tangan :)

2 comments:

skayahaya said...

wah.lawak...aku ada sekoq kucin perangai macamsamad tu.jantan jugak.nm dia boyeng.aku panggey dia bobo.short form dari boyeng bodo...sebijik.penyibuk time org kalut wat keja..

-kirah- said...

:) nnt blh la aku kenalkan bobo dgn samad. Mana tau blh jadi kawan rapat. Heeee :)