October 2, 2010

Mee udang saya!

  Untitled

 

Yummy! Saya suka mee udang..hehhe…Mak saya buat kuah, yang lain2nyer saya la yg prepare kan..hehehe….anda mahu resepi? meh saya sya share…onion47

 

Bahan2

Kuah

  • 1 KG udang
  • Bawang kisar – 4 sudu besar
  • Cili boh – 5 sudu besar [suke hati yer, kalo nak pedas, letak le lebih]
  • Belacan – 1 bar yg kecik tu [alaa, yg 3 kupang tu je]
  • Sos cili – 4 sudu besar
  • Garam
  • Gula

Cara2

  1. rebus udang
  2. Bila udang dah masak, keluarkan udang, buang kepala, air rebusan tu biarkan dulu
  3. Kepala udang tu tadik kita blend dgn belacan
  4. Tapis kepala udang yang dah kita blend dengan belacan tadi, kita ambil air je
  5. Letak tepi sume tu dulu :D

 

  1. Tumis bawang & cili boh sampai naik bau
  2. Lepas tu, kita tuang je air rebusan udang + air yg kita tapis tadi
  3. Sukatan air tu ikut la, kalau rasa nak buat utk makan famili, takyah la banyak sgt
  4. Lepas tu letak sos cili, garam & gula
  5. Tunggu sampai mendidih…Tadaaa, dah siap..Simple!

 

Bahan2

1 KG mee kuning

- Kita masak air dalam periuk, biar sampai mendidih, lepas tu letak mee tu about 30 sec, jangan sampai masak, biar half-cooked…

Telur

- Kita rebus, lepas tu slice guna egg slicer, senang :P

Sawi, taugeh, Fish cake, bihun 

-Kita celur dengan air panas

-Jangan celur lama2, nanti lembik + tawar…hiks…

Yang utamanyer tentulah UDANG!!!

 

Ok, tu je…senang & cepat…tapi yg renyahnyer nak masak air, celur, pastu buang air tu, masak balik…mana boleh guna air yang sama utk celur sume benda tu…euwwww……onion41

 

Maaf la yer, saya tak pandai nak explain cara2 memasak dgn betul, tapi korang paham kan..simple je…xyah nak rebus keledek, lecek plak..kuah yang saya buat nie agak cair, tapi ok what, kalo kuah pekat sangat, nanti cepat muak..hiks….

Selamat mencuba yer!onion25

No comments: